poniedziałek, 25 listopada 2013

Przepis: domowy majonez.

Pierwsze podejście zakończyło się sukcesem! 
Jednak spotkało nas po drodze kilka perypetii, które prawie doprowadziły naszą pracę do klęski. Prezentujemy, jak zapowiedziałyśmy w poście o majonezie, jego domową wersję.

Składniki:

jajko
szklanka oleju (delikatnego, np. rzepakowego, z pestek winogron)
łyżeczka musztardy (gęstej)
pół łyżeczki octu jabłkowego
do smaku: sól, pieprz, kilka kropel soku z cytryny, szczypta cukru






Zaczynamy od sparzenia jajka, po czym wbijamy je do naczynia (takiego, którym wygodnie się ubija), dodajemy musztardę, sól, pieprz, sok z cytryny, ocet i zaczynamy ubijanie. Po momencie, w którym zepsuł nam się ubijak w blenderze, możemy ze szczerością stwierdzić, że ręcznie, po staropolsku, też się da. Kiedy z jajka zrobi się piana, możemy powoli zacząć dodawać olej. Wlewamy go cienkim strumieniem, bardzo powoli, cały czas ubijając. Gdy konsystencja mieszanki powoli zacznie przypominać majonez, możemy przyspieszyć wlewanie oleju. Pamiętajcie, żeby nie używać oliwy! My się skusiłyśmy, mieszając ją pół na pół z polską oliwą północy - olejem rzepakowym. Niestety, okazało się, że zabija smak wszystkich innych składników i żeby uzyskać stracony smak majonezu, musiałyśmy podwoić ilość naszego wyrobu (już bez eksperymentów oliwowych). 
Jeżeli po wlaniu całego oleju okaże się, że majonez jest za rzadki, jak początkowo w naszym przypadku, nie martwcie się. Trzeba zwiększyć ilość oleju - im więcej oleju tym gęstszy majonez.







My zdecydowałyśmy się na małą kombinację i do części dodałyśmy czosnek, wyszedł przesmaczny, nadający się jako dip do sałatki czy obiadu. Wzbogacił nam smakowo jajka sadzone z oliwkami i kalafiorem.




Tak przygotowany domowy majonez powinniśmy trzymać w lodówce około tygodnia.
Jeżeli zdecydujecie się na dodanie czosnku, czas się wydłuży. Czosnek świetnie konserwuje, a my kochamy czosnek.


Jak dotąd publikowane przepisy z majonezem:
pasta z awokado

Więcej o:
jajku


Autor zdjęć w poście: Agata Burda.

2 komentarze:

  1. Właśnie robiłam i mi sie zważył. Uratowałam:)
    Do kolejnego żółtka dodałam łyżeczkę musztardy, zmieszałam rózgą i dodawałam po łyżeczce zważonego majonezu, cały czas mieszałam rózgą. Udało się.

    OdpowiedzUsuń
  2. "Jeżeli po wlaniu całego oleju okaże się, że majonez jest za rzadki, jak początkowo w naszym przypadku, nie martwcie się. Trzeba zwiększyć ilość oleju - im więcej oleju tym gęstszy majonez."
    Tej porady szukałem. Rzetelny przepis nareszcie.
    Dzięki i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń